19-06-2026
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha commemorat el seu 15è aniversari amb un acte central que ha comptat amb la participació del president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa; del president del Parlament, Josep Rull; i del president de l’AMB, Jaume Collboni, així com d’alguns dels principals impulsors de l’ens, com Jordi Hereu, José Montilla, Anna Simó i Xavier Trias. L’acte s’ha celebrat el passat 19 de juny al Parlament de Catalunya.
L’AMB és sòcia del Pacte Industrial i, des de la seva constitució, ambdues entitats col·laboren estretament en diversos àmbits d’interès comú, com són la reindustrialització, la sostenibilitat i la mobilitat, aprofundint la col·laboració inicial del Pacte Industrial amb la Mancomunitat de Municipis.
L’aprovació de la Llei 31/2010 de l’Àrea Metropolitana de Barcelona per part del Parlament de Catalunya, el 27 de juliol del 2010, va propiciar la constitució del primer govern metropolità el 21 de juliol del 2011, després de les eleccions municipals. Es tracta d’una administració única a l’Estat espanyol que gestiona competències diverses com el transport públic i la mobilitat, la gestió de l’aigua i dels residus o el planejament urbanístic, i que també actua en àmbits com l’habitatge, l’espai públic i els espais naturals. Per aquest motiu, al llarg de l’acte s’ha reivindicat el lema de l’aniversari: «Fer possible tot allò que donem per fet».
Actualment, l’AMB està integrada per 36 municipis, que ocupen una superfície de 632 km2, i en els quals hi viuen 3,5 milions de persones. A més, concentra el 55,7 % del PIB de Catalunya i l’11 % del PIB del conjunt d’Espanya.
Escala metropolitana
Jaume Collboni, president de l’AMB, alcalde de Barcelona i expresident del Consell General del Pacte Industrial, ha destacat que «avui celebrem els quinze anys d’un pacte de país que va permetre dotar la realitat metropolitana de Barcelona del govern i de l’administració que necessitava». I ha remarcat la capacitat d’acord, consens i unanimitat que va fer possible l’aprovació de la llei, «superant desconfiances i mirant plegats al futur». Collboni ha valorat la tasca quotidiana del govern metropolità com un exemple de transversalitat i de cooperació entre municipis grans i petits, amb realitats diverses i governats per diferents sensibilitats polítiques. Així mateix ha assegurat que l’AMB «continuarà funcionant perquè respon a una necessitat i perquè l’escala [metropolitana] i el territori formen part de la solució als reptes que tenim als nostres municipis».
Per la seva banda, Josep Rull, president del Parlament de Catalunya, s’ha referit a la llei de l’AMB com a «exemple de l’agenda modernitzadora del país» des de la perspectiva de l’organització territorial, de l’ordenació territorial i del servei a les persones. «Volem una àrea metropolitana de Barcelona en xarxa i hiperconnectada, i hem de treballar per reforçar aquesta realitat des de tots els àmbits», ha afirmat. Rull també ha defensat la necessitat «d’afrontar els grans reptes que tenim a escala global i abordar-los des de l’escala local».
Federalisme municipal
Al seu torn, Salvador Illa, president de la Generalitat de Catalunya, ha compartit amb els assistents cinc lliçons que considera que, a parer seu, es poden extreure dels quinze anys de trajectòria de l’AMB. En primer lloc, ha subratllat la importància del pacte: «Fer política és pactar, i pactar vol dir fer cessions». En segon lloc, ha reivindicat la dimensió metropolitana per a la prestació de serveis com l’aigua, la mobilitat, o la recollida de residus. En tercer lloc, ha destacat la necessitat d’una governança adequada per donar solucions als problemes que es plantegen i ha definit l’AMB com «un exercici de federalisme municipal que avui també hem de fer a escala europea». En quart lloc, ha remarcat que l’objectiu principal és oferir serveis de qualitat a la ciutadania, fet que exigeix disposar dels instruments i dels models de governança adequats. Finalment, ha posat en valor l’exercici de capitalitat inclusiva de Barcelona, amb generositat i pensant en el conjunt del país.
Durant el 2026 tindran lloc altres actes per commemorar l’efemèride com una trobada de metròpolis d’arreu d’Espanya, un cicle de jornades i diverses exposicions.
Etiquetes: AMB, Àrea Metropolitana de Barcelona
